تبلیغات
پل صراط

پل صراط
نماز جماعت پیروان من ، تجسم و نمایشی از صفوف فرشتگان است. پیامبر اکرم (ص) 
نویسنده سایت گیزمیز
تحلیل آمار سایت و وبلاگ
چن سالته؟
چقد به ارزش های دینی اعنقاد داری ؟







صفحات جانبی
مقدمه
تصمیم جدی و حرفه ای برای مبارزه با انتشار جوک های قومیتی متعصب و جنسی رو کردیم . متاسفانه وب‌ سایت‌های بسیار زیادی توسط افراد "بی مزه" درست شده‌ اند که با منتشر کردن میکروب قومیت پرستی و جوک‌های جنسی تفریح می‌کنند. پایگاه 4جوک در برنامه گسترش نسبت به این موضوع حساستر میشد .


پیشینه‌ شوخ طبعی در ایران
اقوام ایرانیایرانیان شوخ طبع و اجتماعی از دیرباز برای شاد زیستن و مفرح نمودن اوقات زندگی خود و دیگران، اقدام به ساختن لطیفه‌ها و داستان‌های کوتاه شادی آفرین و پند آموز نموده‌اند ؛ چنانچه آثار بر جای مانده از نویسندگان بزرگی چون ابراهیم بیگ زین العابدین مراغه‌ای، طالبوف، دهخدا و سیدمحمدعلی جمالزاده گویای این مطلب است.

اما این خصیصه‌ مثبت اجتماعی از حدود ۹۰ سال پیش در مسیر ناصواب سیاسی قرار گرفت و بر ضد هدف اصلی که همانا شاد و مفرح کردن زندگی است به کار رفت. از آن دوره به بعد تا کنون می‌‌توان با نگرشی عمیق از میان صدها و هزاران لطیفه، بخش عظیمی را در لیست منفی و سیاه قرار داد که به نوعی موضوع خشونت، بی‌عدالتی و بی‌احترامی به افراد، خانواده‌ها و قوم‌های مختلف را دامن می‌زنند و نابرابری‌های اجتماعی را تشدید می‌‌کنند.

این لطیفه‌ها اغلب درباره‌ اقوامی به کار می‌‌روند که در طول تاریخ کشورمان بیشترین تأثیر گذاری را داشته‌اند و رشادت‌ها، شجاعت‌ها و دلاوری‌های مردمانشان زمینه ساز شکل گیری تغییرات بس مهم و در خور توجهی در تاریخ گشته که امروز سایر فرهنگ‌ها و قومیت‌های ایرانی در زیر یک چتر از موهبت آن بهره‌مند هستند.

 

چه وقتی جوك می گوئیم؟
1 – وقتی با موردی مواجه می شویم كه شرایط و نبود آزادی بیان مانع از ابراز آن به طور صریح می شود.
2 – جوك وسیله ای است برای مطرح كردن چیزی كه افراد در برخورد با ان ، آن را نقد می كنند، مورد توجه قرار می دهند یا آن را دوست ندارند.
3 – وقتی در موضوعی با فرد یا گروهی احساس همدردی و هم حسی داشته باشیم.
4 – وقتی نمی توانیم چیزی را مستقیم بیان كنیم ( چه باتوجه به زمان و مكان و چه با توجه به افرادی كه با آن ها روبه رئئیم یا میزان احساس راحتی با آن ها و ...) از طنز استفاده می كنیم.
5 – وقتی با فرد یا گروهآشنایی یا احساس راحتی، نزدیكی و صمیمیت داریم، یا می خواهیم این حس را به وجود بیاوریم ( كه معمولا در این گونه مواقع از جوك ها یا اتفتظ یكسانی استفاده نمی كنیم.).
6 – وقتی كه قصد داریم جو حاكم بر محیط را تغییر دهیم.
7 – در محیطی مناسب قرار داریم و برای هماهنگی با محیط و آدم های اطراف جوك می گوئیم.( مثل وقتی كه در یك جمع دوستانه هستیم. )
8 – وقتی در حین صحبت یا مشاهده كردن یاد چیزی مرتبط بیافتیم ( آنچه می بینیم یا می شنویم ما را یاد موضوع خاصی می اندازد یا جوك خاصی را برایمان تداعی می كند ) جوك می گوئیم.
9 – وقتی با عاملی رو به رو می شویم كه در فرهنگ درونی و قومیتی ما قرار ندارد، در برخورد با این مسئله گاه به جای درك منطقی از موضوع آن را عجیب دانسته و جوك می سازیم.

جوک‌ها کلمات ما هستند، کلمات ما افکار ما، افکار ما اعتقادات ما و اعتقادات ما نشاندهنده دنیای درون ما هستند. باید خیلی بیشتر مراقب چیزهایی که می‌گوییم و نحوه گفتن آنها باشیم.


جوك ها چه كاربرد هایی دارند؟
1- برای نشان دادن شرایط حاكمه و نظام سلطه ( بعد اقتصادی، ..)
۲- برای نشان دادن یا به سخره گرفتن فرهنگ حاكم بر قشری از جامعه كه با فرهنگ گروه جوك ساز متفاوت است.
3- بزرگنمایی در آنچه كه مشاهده شده یا شنیده شده.
4- فرافكنی یا نسبت دادن ویژگی های ناپسند گروه خودی یا فرد یا افرادی كه مورد قبول جمع نیستند به قشر یا قومیتی خاص..
5- تعمیم دادن آنچه در چند نفر یا یك گروه مشاهده شده به گروه بزرگتر قومی ـ زبان.
6- نشان دادن این موضوع كه در شرایطی قرار داریم كه از بودن در آن احساس رضایت نمی كنیم.
7- نشان دادن ویژگی های منفی در شخصیت فرد یا گروهی خاص.یا تخریب كردن شخصیت فردی كه مقامی یا منسبی دارد.
8- هنجار شكنی به این معنا كه گاه خود قومیت سعی می كند هنجارهای پذیرفته شده ی خودی را كنار بگذارد یا خود را چیزی نشان بدهد كه نیست یا قصد دارد كه این تظاهر را هر چه بیشتر و روشنتر نشان دهد كه در نتیجه این تلاش (اغلب نافرجام)بهساختن جوك برای این قومیت منجر می شود.

جوک‌ها جزئی از زندگی روزمره ما هستند. در هر موقعیتی جوک می‌گوییم، سرکار، در خانه، در مهمانی، در اینترنت، در تماس‌های تلفنی و حتی در طول جلسات کاری و اداری.


چرا برای بعضی از قومیت ها جوك می سازند؟
1 – برخورد بیشتر با بعضی قومیت ها در مقایسه با قومیت های دیگر درونگرا و برونگرا بودن اقوام (بنا به دلایل جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، محیطی، تاریخی و ...)باعث به وجود آمدن پیوند های شدید درون قومیتی یا تمایل به مواجه شدن با دیگری می شود كه در حالت اول از آنجا كه قوم تمایل به ابراز علائق و عادت های خود ندارد و در حالت دوم از آنجا كه قوم در برخورد مداوم با فرهنگ قومیت غیر خودی است (تفاوت فرهنگی) می تواند برای دیگری جالب بوده و خود عاملی باشد برای ساختن جوك های قومیتی.
2 – تفاوت مابین آداب و رسوم پذیرفته شده هر قومیت با آداب و رسوم قوم جوك ساز ، و تحلیل ارزشی از این تفاوت ها و تعمیم دادن آن بدون درك درست و شناخت كامل آداب و رسوم.
3 – شاید در مواردی نیز خود فرهنگ یا رفتار غالب در یك قومیت یا گروه موجب ساختن جوك شود.
4- مقابله به مثل – وقتی قومیتی بیرونی پیوسته برای قومیتی جوك بكوید، قومیت دوم نیز برای مقابله به مثل كردن سعی در یافتن ویژگی های شفاف این قومیت كرده و جوك می سازد.
5 – پیشینه ی تاریخی یك قومیت و موقعیت اجتماعی فعلی ( موقعیت ها و موفقیت های افراد یك قومیت )و حتی حسادت به این موقعیت ها یا تلاش برای تخریب آنها می تواند دلیل ساختن جوك های قومیتی باشد.
6 – سوء برداشت از یك رفتار پذیرفته شده و ساخته شدن جوك به دلیل همین برداشت معنایی متفاوت.
7 – بعد از اینكه برچسبی را بر قومیتی قرار می دهیم، سعی می كنیم برای بالاتر بردن موقعیت قومیت خودی، یا فراموش كردن مشكلات قومیت خودی، تمام ایرادهاو مشكلات مشابه درونی (با برچسب ) را نیز به قومیت فوق نسبت دهیم.
8 – گاه وقتی قومیتی را در مقامی خاص می بینیم (یا فردی از قومیت برچسب خورده را در موقعیت یا محبوبیت بالایی می بینیم) كه شاید دست یافتن به این مقام برایمان دور از دسترس است و یا آن را حق قومیت خود می دانیم، برای پذیرش بی كفایتی آن قوم یا فرد و پایین كشیدن آنها جوك ساخته می شود كه اقلب به مرور و در زمانی نه چندان طولانی این جوك ها كاركرد اولیه خود را از دست می دهند و شاید تبدیل به طنزی شوند كه به دلیل شناختی كه دیگران از سوژه ی آن دارند مطرح می شود.
9 – اختلافات زبانی، گویشی و لهجه ی متفاوت قومیت ها باعث ساختن جوك می شود.
10 – گاه نیز اختلافات درون قومیتی یا خود برتر بینی درون قومیتی باعث می شود كه یكی از زیر گروه های یك قومیت برای زیر گروه دیگر جوك بسازد . درك این گونه جوك ها افراد كمتری را شامل می شود و به عبارتی شاید فقط افراد زیر گروه آن قومیت خاص بتوانند نكته نهفته در طنز را درك كنند.
11 – وجود یك ویژگی در یك قومیت ( مثل خالی بند بودن، ادعای روشنفكری داشتن، راحت بودن برخورد میان زن و مرد و...)می تواند باعث ساختن جوك بشود(یا به دلیل برداشت نادرست یا به دلیل نپسندیدن این ویژگی و ...).



دوست عزیزمون کامبیز این 7 مورد پایین رو برامون ارسال کرد :

  • فارس نژاد پرست نیست (مگه کوروش نژاد پرست بود؟)
  • رشتی بی غیرت نیست (مگر میرزا کوچک خوان بی غیرت بود؟)
  • مازندرانی کله ماهی خور نیست (مگر نیما کله ماهی خور بود؟)
  • لر هالو نیست (مگه لطف علی خان هالو بود؟)
  • ترک زبان عر عر نمی کنه (مگه شهریار عر عر می کرد؟)
  • قزوینی همجنس باز نیست (مگر علامه دهخدا همجنس باز بود؟)
  • خراسانی بادیه نشین و بدوی نیست (مگر دکترشریعتی بادیه نشین بود؟)

اینان ستونهای ایرانند .

 

اگر می‌خواهیم همه با هم بمانیم باید زبان فرهنگیمان را تمیز کنیم. باید صلح را به زبانمان، به ارتباطاتمان، خانواده‌ هایمان، اجتماعاتمان و در آخر به سبک زندگی ایرانیمان برگردانیم. دهه ‌هاست که این جوک‌ها موجب دشمنی اجتماعی شده است که احترام، اعتماد، مهربانی و روابط را ویران کرده است.

این رو هم فراموش کرده بودم که دوست عزیزمون سهراب یادآوری کرد :
به هم نخندیم باهم بخندیم .


[ جمعه 15 شهریور 1392 ] [ 11:40 ق.ظ ] [ محسن ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

با سلام خدمت مسلمانان و نمازگزاران عزیز.

نماز چشمه ی جوشان معرفت است، نماز سكوی اعتلا وعروج انسان است، نمازپیام مكتب ستون دین وقله ی بالندگی است، نماز درس خاك طبعی وفروتنی وبریدن از منیت هاست، نماز كلاس درس وكتاب هستی است، نماز نیاز همیشه ی انسان به شكفتن است.

انشاءالله نماز هایتان مورد درگاه حق تعالی قرار گیرد.

« یا علی »
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :